Helsestasjon for ungdom er åpent og vi inviterer til babytreff

Helsestasjon for ungdom er åpent igjen alle tirsdager med lege tilstede, mer info her. 
Helsestasjonen inviterer også til babytreff nå framover, tid og sted ser du her.

Denne artikkelen er over 1 år gammel og kan innehold utdatert informasjon

Mer om helsestasjonen

Faggrupper knyttet til helsestasjonen, miljørettet helsevern og tverrfaglig samarbeid.

Faggrupper i Helsestasjonsvirksomheten

Tjenesten består av en helsesykepleiere i 100 % stilling som arbeider i skolehelsetjenesten, og to jordmødre i 100 % stillinger hvor den ene arbeider med gravide og har følgetjeneste for gravide. Den andre har arbeidssted på helsestasjonen med barn 0-5 år.

  • Helsestasjonslege en dag i uken som har barnekontroller barn 0-6 år og ungdommens helsestasjon.
  • Fysioterapeut som har 4 måneders grupper på helsestasjonen og opplegg med 5. Klassene.
  • Tannpleier som har 8 måneders grupper på helsestasjonen.
  • Virksomhetsleder helse har det administrative ansvaret.

Hver faggruppe innehar sin unike kompetanse, og bidrar til helhetlig og tverrfaglig forebygging og helsefremming overfor barn og unge.

Helsesykepleier har videreutdanning i helsefremmende og forebyggende arbeid, samt forebyggende psykososialt arbeid for barn og unge. Helsesykepleier møter alle brukere, og trekker inn andre i helsestasjons- og skolehelsetjenesteteamet med kompetanse på aktuelle fagområder.

Fysioterapeut har kompetanse på vurderinger knyttet til bevegelsesapparatet, motorisk utvikling og kroppslige uttrykk for psykiske problemer.

Tannpleier har kompetanse i tannhelse og gir informasjon om temaet til foreldregrupper.

Tjenesten består av 2 helsesykepleiere i 100 % stilling, jordmor i 100 % stilling, helsestasjonslege barn 0-6 år og fysioterapeut 4 måneders grupper og opplegg med 5. Klassene. Virksomhetsleder helse med administrativt ansvar.

Hver faggruppe innehar sin unike kompetanse, og bidrar til helhetlig og tverrfaglig forebygging og helsefremming overfor barn og unge. Helsesykepleier har videreutdanning i helsefremmende og forebyggende arbeid, samt forebyggende psykososialt arbeid for barn og unge. Helsesykepleier møter alle brukere, og trekker inn andre i helsestasjons- og skolehelsetjenesteteamet med kompetanse på aktuelle fagområder.

Fysioterapeut har kompetanse på vurderinger knyttet til bevegelsesapparatet, motorisk utvikling og kroppslige uttrykk for psykiske problemer.

Legens rolle vil være å utføre spesifikke somatiske helseundersøkelser og vurdere medisinske tilstander. Legen har en viktig rolle i tjenestens samfunnsmedisinske oppgaver som for eksempel å gi bidrag til kommunenes oversikt over brukergruppenes helsetilstand og foreslå tiltak i forhold til dette. 

Jordmors kompetanse er selvskreven i svangerskapsomsorgen og nyfødtperioden. Kompetansen kan også nyttes i undervisning, rådgivning og veiledning i skole og ungdomshelsetjenesten.

Jordmors kompetanse kan være sentral i helsestasjon 0-5 år, særlig for barn 0-6 uker, og i helsestasjon for ungdom

Miljørettet helsevern

Enkelte oppgaver i det miljørettede helsevern utføres tradisjonelt av helsestasjons- og skolehelsetjenesten og helsestasjonstjenesten. Oppgavene er vanligvis knyttet til informasjonsarbeid, tilsyn og oppfølging av hygieniske forhold i barnehager og skoler, godkjenning av barnehager. For utfyllende omtale av miljørettet helsevern i forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler mv. IS-2071 og IS- 2073.

Alle skoler og barnehager i Kautokeino skal etter forskrift om miljørettet helsevern i skoler og barnehager godkjennes. Helsestasjonen bør hjelpe barnehagen med å etterleve kravene i forskrift om miljørettet helsevern i barnehager og skoler. (Helsetjenesten har i november 2015 hatt en gjennomgang av alle barnehager i kommunen, hvor pålegg ble gitt og utbedret).

Smittevern

Det er vanlig at helsestasjons- og skolehelsetjenesten ivaretar noen oppgaver i forbindelse med kommunenes smittevernarbeid. Eksempler på dette er miljøundersøkelser ved tilfeller av tuberkulose og massevaksinasjoner av grupper, meningokokkvaksinasjon av avgangsklasser i videregående skole, eller i forbindelse med tilfeller av hjernehinnebetennelse.

Kommunehelsetjenesten løser disse oppgavene forskjellig i henhold til de respektive lokale planene for smittevernsarbeid.

Godt å vite

Tverrfaglig samarbeid

Helsesykepleier deltar i ulike samarbeidsfora. Tverrfaglige møter. Helsesykepleier sitter i ressursteam på skolen og i ressursteam i barnehagen. Deltar og kan lede ansvarsgrupper der det er et ønske om dette. Gjennom tverrfaglig samarbeid skal barn med spesielle behov ivaretas. Barn som har spesielle behov følges opp. Helsesykepleier sitter i kommunens kriseteam.

ICDP er et foreldreveiledningsprogram som etterhvert tilbys foreldre med barn i alderen 1-10 år.

Tverrfaglig samarbeid er viktig for at barn, unge og familier skal få nødvendig hjelp.

Helsestasjons- og skolehelsetjenesten skal samarbeide med andre kommunale tjenester som for eksempel sosialtjenesten, barneverntjenesten, barnehage, skole, psykolog, ergoterapeut, fysioterapeut, PPT, NAV og ungdomskoordinator. Helsesykepleier skal være tilgjengelig for samtaler med lærere, foreldre og andre som har inntrykk av at elever trenger oppfølging.

Gjennom et samarbeid mellom skolehelsetjenesten, lærerne og andre aktører kan en bidra til et skolemiljø som fremmer elevenes helse og reduserer risikoen for utvikling av sykdom eller lidelser.

Tverrfaglig team i barnehagen

Helsestasjonen skal ha et systematisk samarbeid med barnehagene i kommunen. Det skal gi veiledning til alle kommunens barnehager om risikoutsatte barn og tidlig intervensjon. Helsesykepleier er med i dette teamet sammen med en representant fra barnehage, psykolog, barnevernstjenesten og PPT. Faste møter med alle barnehagene i kommunen hver måned.